Mercedes C180T BlueEFFICIENCY – czy 1.6 l turbodoładowany silnik to dobra propozycja? (test)

Mercedes klasy C kombi, którego widzicie na zdjęciach poniżej, kosztuje równe 255 000 zł. To oznacza, że na kupno takiego samochodu może sobie pozwolić niewielka liczba polskich rodzin. Ale czy rzeczywiście warto wydać ponad ćwierć miliona złotych na model segmentu kombi? Sprawdziliśmy to.

Nasz testowy Mercedes C180T kombi został wyposażony praktycznie we wszystko, co można było sobie wymarzyć; to tłumaczy jego wysoką cenę. Jeśli chodzi o stylistykę, auto charakteryzuje się pakietem AMG, dzięki czemu całość daje znak, że pod maską siedzi stado koni.

Nowy Mercedes klasy C tył

Ostre linie, agresywne zderzaki i brak oznaczeń na tylnej klapie bagażnika, w połączeniu z 18-calowymi felgami AMG pozwalają z łatwością odróżnić klasę C kombi na tle konkurencji. Posunąłbym się nawet do twierdzenia, że C kombi dysponuje najbardziej atrakcyjną sylwetką w swojej klasie.

Podobnie jest wewnątrz. Znajdziemy tutaj wiele sportowych akcentów, w tym czerwone poszycia, sportowe fotele czy aluminiowe i karbonowe elementy. Obsługa jest intuicyjna, a kierownica perfekcyjnie leży w dłoniach. Narzekać mogą jedynie pasażerowie siedzący na tylnej kanapie, gdzie miejsca jest niestety znacznie mniej, niż można byłoby się spodziewać. Poza tym mankamentem, nikt nie powie złego słowa na temat przestronności.

Bagażnik oferuje za to wiele. Pojemność może nie jest duża – 460 litrów – ale wszystko zostało tak pomyślane, że jeśli planujesz podróż całą rodziną w polskie góry, z pewnością zmieścisz wszelkie niezbędne bagaże.

Nowy Mercedes klasy C wnętrze

Największym plusem Mercedesa klasy C jest układ kierowniczy. Auto słucha poleceń kierowcy, a ten czuje kontrolę nad samochodem. Jedynie zawieszenie mogłoby być bardziej miękkie. Wszakże mimo wielu sportowych akcentów, jest to przecież auto przeznaczone dla rodziny. W dodatku dla zamożnej rodziny, która została przyzwyczajona do komfortu.

W testowanej C-klasie najbardziej przeszkadza mi jednak słabe wygłuszenie. Co prawda wsiadłem do tego modelu prosto z Infiniti M35h GT Premium i z góry narzuciłem wysokie wymagania, ale podczas gwałtownego przyspieszenia dźwięk silnika naprawdę daje się we znaki. Gdyby był jeszcze atrakcyjny – nie ma problemu – ale ten nie brzmi zachęcająco…

A skoro już jesteśmy przy jednostce napędowej, zadaj sobie pytanie: gdybyś nie wiedział, co znajduje się pod maską naszego egzemplarza, jaki motor byś obstawiał? Może jakąś 250-konną benzynkę, albo wulgarne V8? Ha!

Pod maską modelu na zdjęciach poniżej siedzi… 1.6 l silnik benzynowy o mocy 156 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tak, to nie jest pomyłka. Z takim motorem te cudo przyspiesza do setki w 8,7 s i osiąga prędkość maksymalną 216 km/h. Tragedii nie ma – głównie dzięki przekładni 7G-TRONIC PLUS. Biegi zmieniają się błyskawicznie, a tzw. „kickdowny” potrafią przyprawić o ciarki na plecach. Oczywiście cała moc przekazywana jest wyłącznie na tylną oś.

Główną zaletą tego silnika ma być niskie spalanie. W tym celu Mercedes pokusił się m.in. o instalację systemu Start/Stop. Według producenta, auto ma spalać 5,3 l paliwa na 100 km w cyklu pozamiejskim. Prawda – C180T BlueEFFICIENCY jest w stanie tyle osiągnąć; wystarczy odrobina samozaparcia i jakieś 20 punktów karnych na koncie. W innym przypadku możesz pomarzyć o takim wyniku. Bądźmy realistami – musisz liczyć się ze spalaniem rzędu 7,2-7,5 l paliwa na 100 km na trasie oraz nawet 9,0 l w mieście. Czy to jednak nie oznacza, że o wiele bardziej opłaci się zainwestować w egzemplarz z motorem wysokoprężnym? Ja bym tak właśnie zrobił.

Mercedes klasy C szczegóły

Nie skreślałbym szans na dobrą sprzedaż luksusowego Mercedesa wyposażonego w silnik 1.6 l. Może nie jest szybki i jakoś szczególnie ekonomiczny, ale nie każdy oczekuje piekielnych osiągów i też nie każdy lubi słyszeć klekot diesla pod maską. Gdyby tylko nie ta wysoka cena…

Dane techniczne:
Napęd

Rodzaj silnika: benzynowy, turbo
Pojemność: 1595cm3
Typ napędu: tylny
Moc maksymalna: 156 KM
Maks. moment obr.: 250 Nm (od 1250 obr/min)
Skrzynia biegów: 7G-TRONIC PLUS, automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4606/ 1459/ 1780
Pojemność bagażnika w litrach: 460 l
Masa własna: 1545 kg
Ładowność: 600 kg
Rozstaw osi: 2760 mm
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenia od 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,5 l /100km
Zużycie paliwa – miasto: 7,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,5 l/100km (7,7 l/100km)
Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 136
Cena podstawowego modelu – od ok 135 000 zł
Cena testowanego egzemplarza – ok 250 000 zł