Nowy Mercedes A180 CDI BlueEFFICIENCY 7G-DCT. Jeżdżący koncept, który nic nie pali [opinia]

Nigdy nie przepadałem za Mercedesem klasy A. Z prostego powodu – nigdy nie uważałem go za prawdziwego Mercedesa. Poprzednie generacje udawały hatchbacki, choć w rzeczywistości bliżej było im do dostawczaków; dodajmy – niepraktycznych dostawczaków. Ani to duże, ani to ładne…

Nowy Mercedes klasy A jest całkowicie innym modelem. Mercedes wyraźnie zmienił swoją strategię i postanowił podebrać klientów m.in. BMW serii 1 oraz Audi A3. Czy są na to jakiekolwiek szanse?

Stylistyka

Mówcie sobie co chcecie, ale wystarczy jedno spojrzenie na nową klasę A, by uznać, że jest naprawdę „Wow!”. Całość jest zgrabna, stylistycznie spójna i przykuwająca uwagę. Nasz egzemplarz charakteryzuje się dodatkowo niecodziennym niebieskim kolorem nadwozia, dużymi kołami oraz beżowym wykończeniem wnętrza; takie połączenie dodatkowo potęguje pozytywne wrażenie. Właściwie brakuje tylko oznaczenia „koncept” w nazwie modelu…

Stylistycznie auto zdecydowanie bardziej rzuca się w oczy od swoich dwóch niemieckich rywali. A3 i seria 1 wydają się przy nim nudne jak flaki z olejem. Nie twierdzę tak dlatego, że nie lubię Audi i BMW; bo lubię. Mercedes postawił po prostu na futurystyczne rozwiązania, co osobiście przypisuje na plus, ale nie każdemu może się to podobać.

Logo Mercedesa

Wnętrze

Wewnątrz nowej klasy A wreszcie można poczuć się, jak w Mercedesie z prawdziwego zdarzenia. Gdyby ktoś z Was posadziłby mnie w nim 2 lata temu, to uznałbym, że siedzę w przynajmniej klasie E.

Jakość materiałów jest zadowalająca, a fotele bardzo komfortowe. Tradycyjnie dla Mercedesa, kierownica perfekcyjnie leży w dłoniach, a obsługa systemów i nawigacji jest intuicyjna i poradzi sobie z nią nawet największy laik.

Przyczepić się można jedynie do małej ilości miejsca na tylnej kanapie oraz niewielkiego bagażnika (341 litrów pojemności).

Prowadzenie i silnik

Do A-klasy wsiadłem prosto z Audi S7. Gdyby to była A-klasa poprzedniej generacji, dostałbym depresji. Tymczasem po pierwszych kilometrach w nowej A-klasie, wiedziałem, że czeka mnie kilka kolejnych przyjemnie spędzonych dni. Auto prowadzi się pewnie i doskonale współpracuje z kierowcą. Niewielka masa samochodu, szerokość i dynamiczna linia powodują wrażenie prowadzenia przynajmniej 300-konnego modelu. Jedynie zawieszenie jest ciut za twarde na polskie drogi.

Nasz egzemplarz został wyposażony w ekonomiczny silnik wysokoprężny o mocy 110 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mercedes A180 CDI przyspiesza do setki w 11,3 s oraz osiąga prędkość maksymalną 190 km/h. Takie parametry na papierze nie robią wrażenia, ale w praktyce autko jest dynamiczne i śmiało pozwala na szybszą jazdę czy bezstresowe wyprzedzanie nawet kolumny tirów na polskiej szosie. Duża w tym zasługa 7-biegowej przekładni 7G-DCT, która szybko reaguje po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu.

Największą zaletą A-klasy wyposażonej w ten silnik jest spalanie. Producent podaje, że poza miastem A180 CDI spala około 3,8 l. Mój wynik to 4,4 l na 100 km, a wcale nie stosowałem wszystkich zasad ecodrivingu. Rezultat godny pochwały.

Irytować może jedynie wkręcanie silnika na wyższe obroty; kabina jest słabo wyciszona, a dźwięk diesla jednak psuje trochę pozytywne wrażenie. Ale z drugiej strony czego spodziewać się po jednostce R4 o pojemności 1796 cm3, która ma zadowalać swojego właściciela na stacjach benzynowych, a nie na torach wyścigowych?

Nowy Mercedes klasy A tył

Cena

Ceny Mercedes klasy A zaczynają się od 89 900 zł za A180 w benzynie. Niewiele, jak za nowiutki model ze Stuttgartu. Nasz egzemplarz był wyposażony w wiele bajerów w postaci pakietu AMG, niecodziennego wykończenia czy systemu Blis. To i wiele innych elementów zwiększyło jego cene do, uwaga… 180 000 zł! To naprawdę dużo, jak za „tylko” klasę A.

Dane techniczne:
Napęd

Rodzaj silnika: diesel
Pojemność: 1796cm3
Typ napędu: przedni
Moc maksymalna: 110 KM (przy 400 obr/min)
Maks. moment obr.: 260 Nm (od 1750 obr/min)
Skrzynia biegów: 7G-DCT, automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4292/ 1780/ 1433
Pojemność bagażnika w litrach: 341 l
Masa własna: 1320 kg
Ładowność: 600 kg
Rozstaw osi: 2699 mm
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenia od 0 do 100 km/h: 11,3 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,4 l /100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,1 l/100km (9 l/100km)
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,8 l/100km (7,7 l/100km)
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 130
Cena podstawowego modelu (benzyna A180) – od 89 900 zł
Cena testowanego egzemplarza – ok 180 000 zł